Het aantal internetgebruikers is het afgelopen jaar met 6 miljoen gegroeid. Interessant is dat de groei van het online publiek vooral te danken is aan de oudere generatie, aangezien de internetpenetratie onder jongeren en mensen van middelbare leeftijd dicht bij de grenswaarden ligt. Dit wordt verklaard door het feit dat gebruikers ouder worden, maar tegelijkertijd hun gewoonte behouden om informatie in de online ruimte te ontvangen. Ongeveer de helft van de 55-plussers ervaart internet als een vertrouwd kenmerk van het leven, terwijl meer dan een derde van de burgers in deze categorie actieve internetgebruikers zijn en internet gebruiken om informatie te zoeken, video’s te bekijken en online te winkelen. Deze mate van aanwezigheid is in tegenspraak met de populaire misvatting dat online advertentiecampagnes gericht op mensen in de buurt van de pensioengerechtigde leeftijd en ouder zinloos zijn. Vergelijkbare conclusies zijn te vinden in veel onderzoeken die het consumentengedrag van mensen in deze categorie verduidelijken. Onder de laatste noemen we bijvoorbeeld een gezamenlijk onderzoek onder de leeftijdsbevolking, uitgevoerd door Google en Euromonitor International, een internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met mondiale markten, economie en consumentengedrag. Ook werd eind 2019 een interessante analyse van het totale netwerkpubliek onder de populatie 16+ gepresenteerd op de GfK-omnibus. GfK Group is een Duits onderzoeksbedrijf dat alle soorten sociologisch en marketingonderzoek uitvoert. Wat doen gepensioneerden online? Alle leeftijden zijn onderdanig aan internet. Google en Euromonitor International ontdekten dat 93% van alle gebruikers boven de 50 meer dan twee keer per dag toegang heeft tot het World Wide Web, en 43% van hen brengt meer dan vier uur per dag door in de virtuele ruimte. De meest voorkomende doeleinden van internetgebruik:
Wat en hoe de oudere generatie koopt op internet De meest populaire categorieën goederen en diensten die door de oudere generatie op internet worden gekocht, zijn onder meer:
Mensen ouder dan 50 analyseren de kwaliteit van goederen en diensten meestal zorgvuldig. 83% wendt zich tot productrecensies voordat ze een aankoop doen. Voor 46% lijken advertenties met beroemdheden betrouwbaarder te zijn. 30% van de respondenten zegt dat de prijs voor hen belangrijker is dan het merk. Toch is 23% bereid iets meer te betalen als ze vertrouwen hebben in de kwaliteit. 16% zei dat ze voorkeuren hebben voor bepaalde merken. Op sociale netwerken communiceert slechts 10% van degenen die aankopen doen op internet tijdens aankopen met vertegenwoordigers van het bedrijf, en slechts 21% van hen laat vervolgens beoordelingen achter. Welke apparaten gebruiken ze? Het is bekend dat een kwalitatieve verschuiving in de afgelopen jaren de snelle groei is van het publiek van gebruikers die alleen mobiel zijn, dat wil zeggen gebruikers die alleen mobiele toegang gebruiken om toegang te krijgen tot internet. Van 2018 tot 2019 is dit segment bijna verdubbeld en vandaag is het 35%. De groei van het segment ‘alleen mobiel’ verandert dus het hele gezicht van internet. In de nabije toekomst zal internet waarschijnlijk voornamelijk mobiel worden en pas daarna desktop. Dit zal een aanzienlijke wijziging van de prioriteiten in de ontwikkeling van digitale producten, communicatie en reclame met zich meebrengen. Tot op zekere hoogte zal deze heroriëntatie de groei van het leeftijdspubliek vertragen, dat slechtere vrienden is met gadgets. Niettemin worden mobiele applicaties eenvoudiger en duidelijker, en 74% van de respondenten uit de categorie 50+ heeft al telefoons met mobiele toegang, en 9% van hen gebruikt deze alleen om toegang te krijgen tot internet. Alle anderen geven de voorkeur aan laptops en desktops. De computerkennis van de oudere generatie staat op een laag niveau. De meest voorkomende vaardigheden bij de oudere generatie zijn:
Positieve antwoorden op vragen over de kennis die nodig is om het besturingssysteem opnieuw te installeren, ervaring met het wijzigen van instellingen in programma’s en ervaring met het gebruik van programmeertalen waren uiterst zeldzaam onder respondenten ouder dan 55 jaar. Gevolgtrekking De resultaten van onderzoeken naar het leeftijdsnetwerkpubliek dat we hebben overwogen, bevestigen de mening dat het internet tegenwoordig een massacommunicatiemiddel is dat door absoluut iedereen wordt gebruikt. Internetmarketeers letten zelden op de oudere generatie, behalve misschien wanneer ze met farmaceutische merken werken. Maar het blijkt dat ook merken uit andere categorieën reden hebben om aandacht te besteden aan deze leeftijdsgroep. Overigens zullen de kosten om contact met hen op te nemen lager zijn dan bij jongeren. Kortom, het bedrijfsleven mag de categorie 50+ niet buiten beschouwing laten: misschien zijn deze mensen uw doelgroep waarnaar u kunt en moet adverteren. Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |